Saturday, August 13, 2011

Isu Azan dan fatwa Islam Murtad

A.Dari Abdullah bin Umar katanya: ”Kaum muslimin ketika baru sampai di kota Madinah, berkumpul menunggu waktu sembahyang kerana belum ada cara untuk memberitahu. Pada suatu hari mereka itu bermesyuarat tentang cara pemberitahuan waktu; ada yang mengatakan supaya menggunakan loceng seperti Nasrani dan ada pula yang mengatakan supaya menggunakan trompet seperti Yahudi. Maka berkata Umar bin al-Khattab r.a:” Bukankah lebih baik menyuruh seseorang berteriak atau memberitahukan waktu sembahyang?” Bersabda Rasulullah s.a.w:”Hai Bilal, pergilah dan ajaklah orang-orang bersembahyang.” (HR. Muslim)

B.Narrated Humaid:

Anas bin Malik said, "Whenever the Prophet went out with us to fight (in Allah's cause) against any nation, he never allowed us to attack till morning and he would wait and see: if he heard Adhan he would postpone the attack and if he did not hear Adhan he would attack them." Anas added, "We reached Khaibar at night and in the morning when he did not hear the Adhan for the prayer, he (the Prophet ) rode and I rode behind Abi Talha and my foot was touching that of the Prophet.

The inhabitants of Khaibar came out with their baskets and spades and when they saw the Prophet they shouted 'Muhammad! By Allah, Muhammad and his army.' When Allah's Apostle saw them, he said, "Allahu-Akbar! Allahu-Akbar! Khaibar is ruined. Whenever we approach a (hostile) nation (to fight), then evil will be the morning of those who have been warned."



1. Azan dilaungkan bukan sahaja bertujuan menyeru dan mengingatkan umat Islam akan kewajiban menunaikan solat. Ia juga bertujuan menegaskan kembali pegangan Islam itu sendiri kepada khalayak yakni Keesaan Allah azza wa jalla, Tauhid, penyaksian syahadat serta status Rasulullah sebagai Penghulu nubuwat.

2. Bahawa Azan wajib di laungkan supaya mencapai seramai Muslim yang mungkin jelas dari tempat laungannya, yakni mulanya dari bumbung rumah Nabi SAW sehingga terdirinya menara (minaret) khusus untuk tujuan tersebut. Azan merupakan tradisi yang di teruskan secara bersinambung hingga dewasa ini dalam mana kecanggihan teknologi kurnian Ilahi dimanfaatkan bagi membolehkan ia dilaungkan merentasi jarak yang lebih jauh.

3. Laungan Azan memang tidak disenangi oleh golongan tertentu.Kebencian mereka ituberakar umbi dari kebencian semulajadi kepada Islam. Ini sejajar dengan prasangka dan permusuhan terhadap orang Islam yang zahir sejak dahulu lagi dan terungkap dalam laungan takbir Aidil Adha:

Allāhu akbar kabīra, wal ḥamdu lillāhi kathīra, wa subḥāna Allāhi bukratan wa aṣīlā الله أكبر كبيرا والحمد لله كثيرا وسبحان الله بكرة وأصيلا
lā ilāha illā Allāh waḥdah(i) لا اله إلا الله وحده
Ṣadaqa wa`dah, wa naṣara abdah, wa 'a`azza jundahu wa ḥazama al-aḥzaba waḥdah صدق وعده ونصر عبده وأعز جنده وهزم الأحزاب وحده
lā ilāha illā Allāh لا إله إلا الله
walā na`budu illā iyyāh ولا نعبد إلا إياه
Mukhliṣīn lahu ud-dīn wa law kariha al kāfirūn مخلصين له الدين ولو كره الكافرون


4. Bahawa azan dan iqamah disepakati ulama Sunnah dan juga Shiah sebagai inti pembuka solat wajib tidak dipertikaikan. Di sana juga tidak wujud sebarang hadith yang melarang laungan azan. Masakan Rasulullah (SAW) tidak melarang Bilal jika baginda merasakan yang ianya satu gangguan. Tidak juga masuk akal jika Rasul melarang arahannya agar dilaungkan azan sekuat-kuatnya selepas menetapkan ia sebahagian dari prosedur solat. Tambahan pula Hadia B diatas jelas menggambarkan bahawa azan itu dilaungkan dengan kuat dari jarak yang jauh kalau tidak bagaimana Rasullah (SAW) berupaya mendengarnya dalam perjalanan ke sesuatu medan perang?

5. Di sana juga, orang yang arif agama tahu bahawa terdapat hadith tentang larangan meninggikan atau mengeraskan suara tetapi larangan itu dituju kepada orang yang mengkhatam Quran dalam masjid tatkala makmun lain sedang solat atau bertafakkur.
DI TEGASKAN KEMBALI BAHAWA LARANGAN INI TIDAk KENA MENGENA DENGAN LAUNGAN AZAN.

6. Golongan buta agama, munafik dan liberal yang diguna oleh kafir Krsitain, Buddha, Hindu dan lian-lain untuk mengaib dan menghancurkan Islam dalam isu pengharaman azan perlu bertaubat dan memohon maaf atas perbuatan mereka menoda agama suci Allah azza wa jalla terutama dalam bulan Ramadhan yang mulia dan penuh berkat ini. Malah umat Islam Pulau Pinang perlu bangkit melahirkan penolakan mereka terhadap fatwa sesat ini serta menuntut tindakan tegas di ambil terhadap munafik dan murtad yang mengeluarkan fatwa tersebut. Dari sudut hukum jua, darah murtad-murtad Islam ini adalah hahal kerana berani menodai kesucian agama demi kepentingan politik asabiyah dan hawa nafsu mereka.SAYA RASA SUDAH TIBA MASANYA GOLONGAN MURTAD YANG MEMPERSENDAKAN ISLAM DI KENAKAN HUKUMAN MATI MANDATORI BUAT PENGAJARAN ORANG ISLAM LAIN DAN MUSUH ISLAM.

6. Juga dari segi hukum, bemakmun kepada golongan sesat ini adalah haram kerana pendirian mereka yang jelas memusuhi Islam. Perlu juga ingat menjamah sembilihan atau hidangan mereka adalah HARAM begitu juga menikahi dengan keturunan mereka selagi tiada yang bermufarakah dari pendirian sesat dibawa.

7. Umat Islam di mana jua juga di seru menolak sebarang pandangan sesat dan kuffar yang menyokong fatwa tersebut kerana umum mengetahui bahawa orang yang yang mengeluarkan pandangan tersebut bukanlah ahli dalam bidang agama dan mengepalai sebuah mazhab yang bersekongkol dengan Yahudi dan Kristian bagi menghancurkan Islam. Ingat si mata juling berwajah hodoh adalah musuh Allah yang nyata di mana mata juling itu menggambarkan pemikiran bebal laksana Dajjal akhir zaman nanti.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/asri-muslim-pulau-pinang-patut-sokong-fatwa-larang-guna-pembesar/



Bacaan Tambahan

http://islamiclearningmaterials.com/islamic-call-to-prayer/

http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/011.sbt.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Minaret


Sang Kerbau : HARI INI AZAN DIHARAMKAN KERANA GANGGUAN BUNYI, BESOK SOLAT BERJAMAAH JUGA AKAN DIHARAMKAN KERANA GANGGUAN TRAFIK, LUSA MASJID DI ROBOHKAN KERANA GANGGUAN PEMBANGUNAN, KELAK TANAH PERKUBURAN DITUTUP KERANA KEPERLUAN TANAH DAN JENAZAH UMAT DI BAKAR ALA HINDU. PUKI MAK HANG HASSAN AHMAD, BARUA DAN BALACI DAP!

No comments: